8.	Závěr
o	8.1. Shrnutí
	Obdobné zařízení Vixen Polarie Star Tracker 
stojí 7500,-. To se na první pohled zdá jako malá úspora, ale pokud se toto zařízení srovná s Vixen 
Polarie U Star Tracker, je to už 15000,-. Co se týče nosnosti a funkcí, je vhodnější toto zařízení 
srovnávat právě s U Star Tracker či Bresser Mount StarTracker PM-100. Zda je to pro vás cesta či ne, 
si musíte rozhodnout sami. 
o	8.2. Budoucí 
práce
	Návrhy na vylepšení a další 
rozšíření projektu:
	Vyřešit 
stabilní napájení pro motor – Stepdown měnič, nastavit na 11 V a sledovat jeho chování 
pod prahovou hodnotou. Pokud nebude stabilní, nastavit na 9 V. Prověřit stabilitu napájení 
osciloskopem.
	Vyměnit tlačítka za lepší a 
odolnější verzi.
	Zvážit tvorbu aplikace pro 
mobil.
o	8.3. Závěrečné úvahy
	Možná přidám nějakou kontrolu otáčení, 
nějaký enkodér. Nicméně jeho implementace zařízení prodraží, což zrovna u této verze už asi není 
záhodno. 
9.	Přílohy
o	9.1. Zdrojový kód
	Kompletní kód s komentáři, platné pro 28BYJ48V a ULN2003. Ke stažení ZDE. Zatím pouze 
testovací betaverze. V tomto textu nedostupné. Nutné oprávnění k rozbalení souboru.
	Kompletní kód s komentáři, platné pro Nema17 a LDN298N. Ke stažení 
ZDE. Zatím pouze testovací betaverze. V tomto textu nedostupné. Nutné oprávnění k rozbalení 
souboru.
Odkaz je zaheslovaný. Heslo neposkytuji, slouží 
to zde jako úložiště, kdyby něco na mém primárním uložišti selhalo.
K 
dispozici po testech budou dvě možnosti. Případným zájemcům jsem ochoten ho nahrát přímo do ARDUINA 
za nějakou symbolickou cenu. To bude první možnost a výrazně levnější. V případě poskytnutí výpisu 
programu bude cena výrazně vyšší a kopie bude opatřena unikátním ID. To vám umožní přístup k 
aktualizacím a technické podpoře z mé strany.  Opakuji, vývojem jsem strávil několik desítek 
hodin práce, vydal jsem se i špatnou cestou, strávil jsem hodiny a hodiny testováním. To je ta druhá 
varianta. Samozřejmě, nikoho nenutím - i tento dokument bez výpisu kódu obsahuje primární informace 
o projektu, podle kterých jste schopni si to postavit sami. :D
o	9.2. Zatížení a nosnost, doba 
provozu
Níže je hrubý odhad 
zatížení (síly), které by výstup na externí převodovce v tomto projektu mohl udržet na rameni 
dlouhém 8 cm od středu otočení. Výpočet je velmi orientační, protože přesné hodnoty závisí na 
konkrétních parametrech motoru, tření, účinnosti převodů a napájecích podmínkách.
Přibližné údaje:
•	Použitý motor: 28BYJ-48
Tento 
motor má uvnitř vlastní převod zhruba 64:1, což výrazně zvyšuje jeho výstupní točivý moment oproti 
samotnému krokovému motoru.
•	Typické uváděné točivé momenty pro 28BYJ-48 po vnitřní převodovce se 
často pohybují kolem 0,3 až 0,4 N·m (někde se uvádí i kolem 0,3 N·m držného momentu). To 
je hrubý odhad a může se lišit podle kvality motoru, napájení a konkrétního kusu.
•	V projektu je za 28BYJ-48 
zapojena navíc externí převodovka 10:1. Tato externí převodovka ještě 10x zvýší točivý moment na 
výstupu (za cenu snížení rychlosti).
Pokud budeme vycházet z konzervativního odhadu:
•	Základní držný moment 28BYJ-48 po vnitřní převodovce: cca 0,034 
N·m
•	Po přidání externí převodovky 10:1: 0,034 N·m × 10 = 0,34 
N·m (hrubý odhad)
Nyní máme 
přibližný točivý moment na výstupu: 0,34 N·m
Výpočet síly na rameni 8 
cm:
•	Rameno r = 8 cm = 0,08 m
•	Točivý moment M = F × 
r
•	Síla F = M / r = 0,34 N·m / 0,08 m = 4,25 N
4,25 N odpovídá přibližně 
hmotnosti:
4,25 N / (9,81 N/kg) ≈ 0,43 kg
Takže při ideálních podmínkách, bez ztrát, by mohlo rameno dlouhé 8 cm 
udržet zatížení kolem cca 430 g. Pokud bychom odhadli točivý moment o něco vyšší, např. 0,4 
N·m, dostaneme asi 500 g.
Shrnutí:
•	Při předpokládaném točivém momentu na výstupu 
cca 0,34 N·m by rameno o délce 8 cm mohlo udržet zatížení přibližně 400 gramů.
•	Jedná se o hrubý 
teoretický odhad, který nezohledňuje účinnost převodů, tření, skutečné držné momenty motoru za 
daných provozních podmínek a bezpečnostní rezervy.
V 
praxi by zátěž měla být nižší, aby byl zajištěn spolehlivý provoz a aby motor nebyl příliš 
namáhán.
Je možné, že tento výpočet je chybný, nevím, zda 
udávaná síla motoru je před nebo za interní převodovkou 64:1. Nejsem schopen tuto informaci 
dohledat. Vypočet je platný pro před interní převodovkou, takže výsledkem je nejhorší možný scénář. 
Při pokusu motor přetížit se přikláním k tomu, že výpočet je za interní převodovkou s vypočítaná 
hodnota je správná, tedy cca 400g.
Pokud nebude síla dostačovat, dát Nema17 s vhodným driverem.
V případě použití Nema17 s přídržnou sílou 0,22 
by hodnota činila max. 2,8 kg. Pokud by byla nedostačená, 
můžete přidat další převodovka. V případě Nema17 jsem zvolil planetární převodovku 99,5:1 z 
Aliexpresu.
Doba provozu na 
3 baterie 18650 s kapacitou 3200 mA s motorem 28BYJ48
• Pokud je skutečná spotřeba nižší (např. 
200 mA), doba provozu se zvýší: = 16 hodin
• Pokud je vyšší (např. 300 mA), doba provozu se zkrátí: ≈ 10,67 
hodin
o	9.3. Datasheety komponent
https://blog.laskakit.cz/co-je-arduino-uno-a-jak-s-nim-zacit/
https://www.aksotronik.com.pl/media/products_files/009433.pdf
https://robu.in/wp-content/uploads/2019/12/1.3-Inch-I2C-IIC-OLED-LCD-Module-4pin-with-VCC-GND-Blue-1.pdf
https://www.hadex.cz/spec/m513.pdf
https://components101.com/modules/l293n-motor-driver-module
https://www.gme.cz/v/1507703/hammond-u-ha1455n1602-hlinikova-krabicka
https://dratek.cz/arduino/122929-kfl08-upinaci-lozisko-8mm-s-prirubou.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAmrS7BhBJEiwAei59i-V2FDd1iiHSEgu7AjaZR6pgglrLJvGvDaL4WPza6PFZgETIyoOXxBoCoKsQAvD_BwE
o	9.4. Fotodokumentace
	Fotografie jednotlivých fází sestavení a 
finálního produktu.
Obr. 1 - sestavení 
Obr. 2 - 
startovací obrazovka
Obr. 3 - pohled na jeden z režimů
Obr. 4 - počátek 
sestavování
Obr. 5 - čelní panel - smontováno
Obr. 6 - 
Kontrola rychlosti (čas a úhel)
10.	Reference
o	Kód jsem vytvořil pomocí AI Cheat GPT.  Pro začátky byl použit 
model Arduino Expert a Arduino Maestro, nicméně v pozdějších fází projektu jsem musel přejít na O1. 
V tomto modelu jsem projekt dokončil. Ostatní modely se ke konci projektu dopouštěly různých 
chyb. 
o	Jako inspirace posloužil Vixen Polarie
Konec druhé části.
Třetí část k dispozici ZDE.